Rome juli 2013

20 juli 2013

Nog maar net thuis uit Zweden staat er na een weekje werken alweer het uitstapje naar Rome op het programma! Dit is voor de 50e verjaardagen van de Wandelpraatjes en hebben we elkaar cadeau gedaan. Voor beiden is het de eerste keer dat we de Italiaanse hoofdstad bezoeken. Trouwe Wandelpraat volgers weten dat de Wandelpraatjes al vanaf 2010 dromen van een bezoek aan deze wereldstad!

We hebben er zin in!

De heenreis is gunstig: Vertrek om 7 uur vanaf Düsseldorf international, maar wat ook weer inhoudt dat we al om 2u30 naast ons bed staan! De heenreis gaat zelfs zonder navigatie prima, maar “In Cauda Venum” ofwel het venijn zit ‘m in de staart… We dolen eindeloos rond bij het vliegveld op zoek naar het Flypark waar we een parkeerplaats hebben geboekt. Uiteindelijk met de navigatie van de telefoon blijkt dat we een kwartier eerder al zowat om de hoek hebben gestaan! De auto wordt mét sleutels achter gelaten en het Flypark busje brengt ons naar het vliegveld. Dan staan we in de vertrekhal. Allemensen wat een drukte. Air Berlin kan de massa reizigers maar moeilijk aan. De rij schiet voor geen meter op en we besluiten om de rij te verlaten en de weinig gebruikte “self check-in” te proberen. Dat lukt, al vraagt het apparaat niet naar ruimbagage zoals twee weken eerder bij KLM. Maar oei, de mensen bij de scanner zijn niet blij met alle tubetjes en make-upjes die ze in mevrouw Wandelpraats koffertje ontdekken. Het enige alternatief is deze in een hersluitbare plastic zak te doen die je vóór de scanner uit een automaat kunt verkrijgen voor 1 euro. Als je die bij je hebt… Niet dus. En nu? Het andere alternatief is de trolly toch in te checken. Mijnheer Wandelpraat vreest de lange rij maar van de beveiligings mijnheer mag hij voorkruipen. We laden snel wat spullen over en zo wordt de trolley vóór de rij bij de desk afgeven, nagestaard door 200 jaloerse wachtende reizigers.

Al met al hoeven we nog maar een uurtje op het boarden te wachten. De vlucht gaat voorspoedig met mooie uitzichten op de Alpen. Om 9u15 zijn we in Rome, kopen een Rome pas en kiezen toch voor de bus in plaats van de trein. Deze doet er niet veel langer over en brengt ons net zo goed naar Termini, het centraal station. Zo zien we onderweg al wat van Rome. Vanaf Termini gaan we te voet te richting hotel en zijn er prompt getuige van hoe bij het eerste zebrapad een motor door een stadsbus van zijn sokken wordt gereden. Maar de man krabbelt op, de buschauffeur steekt even zijn hoofd buiten de deur, enkele passagiers maken van het oponthoud gebruik om uit te stappen en de beste man vervolgt zijn weg. “Business as usual” zo lijkt het.  Wandelend gaan we naar ons hotel De Petris en als we kiezen voor de trappen in plaats van de tunnel maken we ongewild een ommetje langs de Trevi fontijn.

We kunnen de kamer nog niet op, het is tenslotte pas 12 uur. Wel kunnen we de koffer vast achterlaten. Met de metro die op 10 minuten van het hotel is en 4 stops later staan we in de buurt van het Vaticaan op de afspraakplek voor de rondleiding door het Vaticaans Museum en de Sint Pieter en maken van de gelegenheid gebruik om onze eerste gelato te nemen. Voor de ingang van de Museo Vaticano verzamelen we bij onze gids Loes, een enthousiaste Nederlandse dame al 25 jaar in Rome woont. Eenmaal binnen worden we voorzien van oortjes. Dit is erg handig want het is mega druk dus is Loes regelmatig spoorloos maar horen doen we haar altijd! Eerst lopen we door de Museo Vaticano waar diverse kunst van alle eeuwen tentoongesteld is.

In de Vaticaanse tuinen

Mevrouw Wandelpraat in tuinen van het Vaticaans museum

In de Vaticaanse tuinen staan borden waarop de schilderingen in de Sixtijnse kapel vast worden uitgelegd. Geen overbodige luxe anders weet je echt niet wat je ziet. Via het museum met Romeinse beelden en mozaïek vloeren komen we dan via een lange gang met wandkleden en daarna een klein trapje uiteindelijk in de Sixtijnse kapel.  Het is er best stil op de bewakers na die de hele tijd met “ssssst” iedereen tot stilte manen. Ook fotograferen mag niet maar daar houdt ook bijna niemand zich aan (waaronder stoute mijnheer Wandelpraat die snel een prutsfoto maakt).

Silencio! No photograph!

We kunnen via een binnenweggetje en een speciaal deurtje naar de Sint Pieter. Die is echt imposant. Van de grootte kun je je geen voorstelling maken en woorden schieten te kort om het hier te beschrijven.

De imposante Sint Pieter

Een deel van de imposante Sint Pieter

Via het graf van Petrus komen we weer buiten op het bordes uit waar de rondleiding eindigt. Gelukkig mogen we zelf weer terug naar binnen want dan kunnen we alles nog eens rustig bekijken. Langs de Zwitserse Garde komen we op het St. Pietersplein. Al rondkijkend lopen we terug naar metrostation Ottavia en scoren onderweg nog een Mariabeeldje voor onder mevrouw Wandelpraat’s glazen stolp. Vlak bij het hotel eten we een stuk pizza want mijnheer Wandelpraat krijgt de hongerklap. Dit stukje vult zó dat we de rest van de avond niet meer hoeven eten. Meer dood dan levend komen we in het hotel aan en krijgen de sleutel van kamer 511 die aan de andere kant van de weg is. De kamer is prima. We douchen snel en vallen dan uitgeput in slaap. Het is pas 18 uur maar zijn dan al 16 uur in de weer… Om 21 uur komen we even uit bed om de tanden te poetsen maar weten niet hoe snel we er weer in moeten kruipen. Slaaaaaapen!

21 juli 2013

We zijn prima hersteld als we om 7 uur wakker worden. We schrijven het verslag waar we gisteren echt de puf niet meer voor hadden en bereiden ons voor op het ontbijt. Daarvoor moeten we weer naar de overkant. De lift naar het dakterras op de vijfde verdieping vormt nog een uitdaging. Met twee Duitse dames erbij krijgen we er geen beweging is. Later blijkt dat het een uitgekiende procedure is van drukken op knopjes en tussendoor het kaartje van de kamer ervoor houden.

De lift heeft zo zijn gebruiksaanwijzing...

De lift heeft zo zijn gebruiksaanwijzing…

Uiteindelijk komt er beweging in en we ontbijten heerlijk op het dakterras waar we kunnen voelen dat het weer warm zal worden vandaag! Vooral de cornetto’s (zoete croissants) laten zich smaken, maar ook het fruit doet het goed.

Ontbijt op het dakterras van hotel De Petris.

Dan is het tijd om op pad te gaan naar Bici&Baci waar de fiets tour zal beginnen. Met één metrostop zijn we al in de buurt. Het is verbazingwekkend hoe dicht alles bij elkaar ligt in Rome. Romy is onze Nederlandstalige gids en alle 17 fietsen we achter haar aan. We maken een rondje langs de highlights van Rome zoals de Trevi fontijn, de Spaanse trappen, Piazza Navone, en het Colosseum. We krijgen goede tips en onthouden waar we nog een keer terug willen.

Op de fiets met Bici & Baci

Te voet gaan we terug naar richting hotel, maar kunnen de verleiding van het ijsje niet weerstaan. Mevrouw Wandelpraat shopt in de uitverkoop (altijd leuk!) nog leuke kleren. In het hotel nemen we meteen een koude douche en doen tot half zes een tukkie. Op zoek naar een plek voor het avondeten lopen langs de Trevi en belanden in een ongezellig restaurant, maar dat is hier geen uitzondering. De terrasjes zijn dan wél weer leuk!

Avondwandeling langs de Trevi fontijn

Mevrouw Wandelpraat heeft salade met kip en een kalfslapje met champignonsaus. Mijnheer Wandelpraat neemt de gesmolten geitenkaas en de lamrollade. Het eten is basic maar lekker. Voor het toetje ijs (alweer?) zoeken we toch een andere plek en wel bij het Pantheon.  Vandaar wandelen we over Piazza Navone waar het een gezellige drukte is. Het Montmartre  van Rome. Al kuierend komen we via het Pantheon weer bij de Trevi by night waar het nog steeds erg druk is. Dan snellen we naar het hotel want het ijs doet zijn werk. Dat lucht op. We werken het dagboek bij maar halverwege is mevrouw Wandelpraat al onder zeil. Wel hebben we het plan voor morgen nog kunnen maken: via het Colosseum naar Trastevere, daardoorheen een wandeling uit de Capitol reisgids en als we de puf nog hebben gevolgd door een volgende wandeling uit deze gids die langs Piazza del Popolo zal komen. Maar nu eerst lekker slaaaaaapen…<zzzzzz>

Maandag 22 juli 2013

We zijn nog vóór de wekker van half 9 wakker en maken ons klaar voor het ontbijt. We proberen weer met de lift op het dakterras te komen maar met ons pasje noch dat van de twee Fransozen die mee willen lukt het. Pas als Pierre een pasje van het hotel is gaan halen kunnen we naar onze cornetto’s, koffie, fruit, broodjes en andere lekkernijen. Ditmaal vergeten we niet een paar foto’s te maken.

Onze reis begint vandaag met de metro naar Termini, vandaar met de blauwe metro lijn naar het Colosseum. Inderdaad: kolossaal!

Het Colloseum

Het Colosseum

Vandaar wandelen we langs de boog van Constantijn en het Palatino naar Circus Maximus. Hier proeft mijnheer Wandelpraat even de sfeer als ware hij paardenmenner in het circus. Dan steken we de Tiber over en komen in Trastevere.

Een van de vele bruggen over de Tiber

Het is even zoeken naar het begin van de wandeling en als we die gevonden hebben, krijgen we zin in koffie. Als heuse Romeinen doen we dat in een koffie barretje.  Genietend van de heerlijke sfeer komen we uit op Piazza di Santa Maria met de Santa Maria in Trastevere.

Santa Maria di Trastevere

Piazza Santa Maria in Trastevere

Het prachtige met goud bewerkte plafond

Het prachtige mozaiek uit 1291 op het apsisgewelf

Van buiten niet bijzonder maar binnen is het een en al goud wat er blinkt. Erg indrukwekkend. We krijgen er trek van en kiezen een restaurantje op een niet te mooie locatie. Voor 22 euro hebben we een compleet lunch menu met een bruschetta met tomaatjes en rucola, lasagne en spaghetti carbonara, pollo en saltimbocca en fruit na. Twee stellen Nederlanders die op cruise zijn komen naast ons zitten. De manier waarop ze over cruises praten (feestjes en socializen) is voor ons genoeg om noooooit op een cruise te willen gaan! Met volle magen vervolgen we onze weg langs de heldendaden van Garibaldi die de 1849 de Fransen 3 weken buiten de deur wist te houden voordat ze bezweken. Het uitzicht over Rome is de moeite waard. Als we afdalen komen we uit bij Bambino Jesu, het kinderziekenhuis wat onder toezicht staat van het Vaticaan. Dan steken we de Tiber een paar maal over en komen langs het Fort Castel Sant’Angelo.

Castel Saint Angelo

Fort Castel Sant’Angelo

Mevrouw Wandelpraat moet steeds nodiger plassen maar eerst pakken we nog een ijsje waar ze later misselijk van wordt. Via Piazza della Popolo en de Spaanse trappen komen we onverwacht snel weer bij ons hotel.

De Spaanse trappen.

Bij alle fonteinen en tappunten is het water drinkbaar

Het is 38 graden zagen we bij een apotheek dus een koele douche is heerlijk.

Als we weer opgeknapt zijn gaan we op pad voor de avondwandeling die via allerlei omwegen zoals Trevi waar mevrouw Wandelpraat schoenen past die door de zon zijn verkleurd: jammer!, de zuil waarop de overwinningen van Marcus Aurelius staan afgebeeld en bij piazza Navone komen we in een restaurantje naast Nederlanders terecht waar we een pizza eten. Via nog meer omwegen zoals Piazza Venetie komen we moe maar voldaan met minstens 15 km in de benen weer in het hotel aan.

De markten van Trajanus

Lekker douchen en naar bed!

Dinsdag 23 juli 2013

Voor vandaag hebben we nog geen vastomlijnde plannen. Mijnheer Wandelpraat wil de knoken van de capucijners en het Pantheon van binnen nog zien en mevrouw Wandelpraat heeft haar zinnen nog op Trastevere gezet en een uitzicht vanaf Pincio bij Villa Borghese. Bij het immer voedzame ontbijt smeden we ons plan. Eerst gaan we naar de knoken en vandaar naar Villa Borghese en dan zien we wel verder.

We zijn in no-time bij de knokenkerk Santa Maria della concencione als mevrouw Wandelpraat bedenkt dat ze haar korte broek nog aan heeft. Komt dat even goed uit! Om de hoek ligt haar favoriete kledingzaak en die hebben nog uitverkoop ook! We scoren een capri en tanktop (vaktermen voor de fashionista) voor een prikkie en kunnen weer terug naar de kerk. Alleen blijkt die gesloten en kunnen we rechtstreeks naar het museum van de Capucijners. Erg interessant maar ook een beetje luguber wel. Complete kunstwerken van kaken, ribben, wervels en schedels…

crypte

Museo e Cripta dei Cappuccini

Buiten zijn we nog getuige van een opstootje tussen twee bedelaarsters die bekvechten om het beste plekje. Dan gaan we op weg naar Borghese. De benen van mijnheer Wandelpraat voelen zwaar en het wordt nu snel warmer. In het park eten we het appeltje en we zorgen ervoor genoeg te drinken. We worden beloond met een fraai uitzicht op de Sint Pieter en Piazza del Popolo.

Uitizcht op Piazza del Populo

Uitizcht op Piazza del Popolo

Inmiddels hebben we bedacht dat we via de Via Giulia, een van de wandelingen uit de Capitol reisgids, naar Trastevere lopen. We doen een rondje om het gerechtsgebouw waar we een bakske drinken en weer geen Latte Machiato krijgen. De Via Giulia is bekend van de rijken uit Florence die die hun palazzo’s bewoonden, maar behalve de brug van Michelangelo en een kerk hier of daar zien we weinig bijzonders. Dan komen we weer bij de Tiber uit en wandelen Trastevere in. We kuieren wat en komen uit bij een koffiebar bij een stadspoort. De route naar het hotel loopt langs het Pantheon dat zo groot is dat de deur wagenwijd openstaat en iedereen in en uit kan lopen. We scoren een ijsje en door de winkelstraatjes kuieren we terug naar het hotel waar we redelijk uitgeput neervallen. Mijnheer Wandelpraat becijfert dat we weer bijna 15 km hebben gelopen dus een uurtje slapen hebben we verdiend!

Om 21u zijn de Wandelpraatjes wakker. Mijnheer Wandelpraat heeft nog wel trek maar mevrouw Wandelpraat vindt het te laat om nog echt te eten. Dus komen we uit op een pizza slice voor mijnheer Wandelpraat en een ijsje voor mevrouw Wandelpraat. Al slenterend eten we het op en zijn een half uurtje later weer in het hotel. We pakken vast de boel in, wat zo klaar is als je weinig meeneemt. We rekenen uit dat als we om half 10 vertrekken we tijd genoeg hebben om op het vliegveld te komen. En dan vallen we nog een keer in een diepe Romeinse slaap…

woensdag 24 juli 2013

De wekker hebben we niet nodig. Om 7 uur zijn de luikjes open en maken we ons klaar voor het ontbijt. De lift doet het nog steeds niet want verder dan de derde piano komen we niet. Het ontbijt smaakt weer prima en even later checken we uit. Mijnheer Wandelpraat legt nog snel iets voor de kamerjongen neer en dan gaan we op pad. Bij Termini buiten kunnen we kaartjes kopen en dankzij mevrouw Wandelpraat vinden we ook nog de bijbehorende bus áchter het paleis.

We hadden nog zoveel willen zien en bedenken nu al wanneer we weer terugkomen. We hebben tenslotte een muntje in de Trevi gegooid. De thuisreis gaan voorspoedig en we kijken weer terug op een prachtig avontuur. Rome, tot ziens!

3 thoughts on “Rome juli 2013

1. Rome is een groot open lucht museum. De stad heeft een speciaal plekje in mijn hart.
    In september 2106 zijn we er weer twee dagen tijdens onze rondreis van twee weken door Italië. Ik kijk enorm uit naar deze vakantie.