Kahler Asten 1

Na een goede nachtrust staan we om 9 uur weer klaar voor het ontbijt, de tafel is al gedekt en de broodjes net uit de oven. We gaan een goede bodem leggen voor de wandeling van vandaag.

Zus Wandelpraat is nog herstellende van een griep en slaat de wandeling van vandaag over. Met zijn vieren gaan we richting Winterberg. We parkeren de auto op het parkeerterrein aan de Neue Postwiese in Neuastenberg.

Skigebied Postwiese in Neuastenberg

Het is grappig om te zien hoe over een afstand van 20 kilometer het landschap verandert in een witte wereld, een beetje dankzij de sneeuwkanonnen die er meer dan genoeg staan.

We beginnen de tocht en lopen een stukje via de skipiste op zoek naar het wandelpad. Hier wordt meteen een daling van 100m ingezet en we zijn erg blij dat we de wandelstokken bij ons hebben. Koud hebben we het inmiddels niet meer.

collageWinterberg

Winterse plaatjes

Het pad loopt vervolgens deels door een bos, deels langs de skipiste. Mevrouw Wandelpraat heeft er aardig de vaart in en de Wandelpraat mannen zien haar steeds kleiner worden.

Bij de parkeerplaats aan de Winterbergerstrasse aangekomen steken we de weg over en klimmen de laatste 100m tot aan de top van de Kahler Asten. Het wordt mooier en mooier en de bomen zijn wit van de bevroren rijp, alsof we in een witte sprookjeswereld staan. Het voelt niet koud ondanks de vier graden vorst.

Uitzicht vanaf de Kahler Asten

De Astenturm

In de verte zien we de Astenturm al op het hoogste punt van de Kahler Asten (840m). Tijd voor een pauze met “pommes mit currywurst” om de inwendige mens te versterken. Hier komen we wel mee thuis.DSC_0125

Het plan was een wandeling van ruim 16 kilometer te maken maar omdat we het voor Zus Wandelpraat niet leuk vinden haar de hele dag alleen te laten halveren we de tocht. Om 14 uur zijn we weer bij de auto op het parkeerterrein.

De teller blijft uiteindelijk op 9 kilometer steken, maar het was wel een prachtige wandeling.

Omdat we nu op tijd weer in het huisje zijn hebben we de tijd om wat te luieren en de foto’s voor onze praatjes uit te zoeken. Broer Wandelpraat is vandaag de “kok van de dag” en verrast ons met een heerlijke lasagne met witlofsalade. Als toetje wordt een tiramisu geserveerd dus genoeg calorieën voor de wandeling van morgen. Dat wordt een tocht langs de Edersee, een stuwmeer 30km ten oosten van Medebach. De avond wordt “Kezend” doorgebracht, en dan hebben we het uiteraard over het oud Hollands familiespel. Om 23u ligt iedereen weer op bed.