Pieterpad De samenvatting

pieterpad_kaartNa 5,5 jaar, 26 etappes in 24 wandeldagen, 512 km en 741117 stappen verder (814052 voor mevrouw Wandelpraat) zit ons Pieterpad avontuur erop! Tijd om eens terug te blikken.

Reizen

We begonnen een beetje met horten en stoten, na 4 etappes (Noord naar Zuid) bleef het 2 jaar stil qua Pieterpad. Weer 1 wandeling, nu van Zuid naar Noord om vervolgens 2  jaar weer geen stap verder te komen. Het laatste 1,5 jaar hebben we er de “wandelsokken” ingezet en de tocht voltooid.

Het Pieterpad is een wandelvakantie in 26 delen. Wandelen oké, maar je moet ook bij het vertrekpunt zien te komen, na de wandeling weer terug naar de auto en weer naar huis. Dank aan ov9292.nl om de puzzels op te lossen. In het totaal verreisden we voor € 240 met het openbaar vervoer. Maar helaas loopt de auto ook niet op water. We reden 3108 km, goed voor 155 liter diesel. Leve de auto van de zaak!

Onze top 5

Iedere streek die we aandeden had zijn eigen charme. Het verrassende Drenthe, Overijssel met zijn Sallandse heuvelrug vol paarse heide, het Limburgse heuvellandschap en holle wegen. Onze persoonlijke top 5 is geworden:

1. Sittard – Strabeek (Valkenburg)
  2. Holten – Hellendoorn
  3. Hellendoorn – Ommen
  4. Rolde – Zuidlaren
  5. Gennep – Groesbeek

Het minst vonden wij Coevorden – Sleen. Beetje saai, tenzij je van rechte wegen houdt. Maar we denken maar zo: De saaiste wandeldag is nog altijd leuker dan de hele dag op het werk.

Overnachtingen

Ook al is Nederland niet groot, je wilt niet langer autorijden dan je wandelt. Dus maakten we voor het eerst kennis met de “Vrienden op de fiets” overnachtingen waarvan we drie keer gebruik hebben gemaakt. En dat beviel ons prima! Daarnaast logeerden we 4 maal in een hotel, 2 B&B’s en verbleven we 3 maal bij familie.

Eten en drinken

Op het culinaire vlak zijn we niets te kort gekomen. De ingenomen calorieën werden er helaas niet allemaal afgewandeld. De meeste etappes hebben onderweg prima lunchgelegenheden en een uitsmijter is toch lekkerder dan een platte krentenbol die al even onderin de rugzak ligt. Ook kon daar de watervoorraad worden aangevuld want zeker bij warm weer moet er goed gedronken worden.

Tips

1. Eigenwijs als de Wandelpraatjes zijn wandelden wij van Zuid naar Noord terwijl de meeste Pieterpad lopers juist in het Noorden beginnen. Het voordeel van onze keuze is dat je met de zon in de rug beter van het uitzicht kunt genieten.
  2. Volg niet blindelings de rood-witte markeringen. Soms kruist het Pieterpad een andere LAW en volg je zomaar ineens het verkeerde pad zoals wij twee maal mochten meemaken.
  3. De hele dag met het Pieterpad boekje in de hand vinden wij niet fijn wandelen. Een geschikte navigatie app op de telefoon die geraadpleegd kan worden bij gebrek aan markeringen werkte voor ons beter.
  4. Openbaar vervoer volgt zelden het traject van het Pieterpad. Handiger is het om de auto te parkeren in een van de grotere plaatsen in de buurt van het begin en eindpunt.
  5. Soms komt het beter uit om bijvoorbeeld 3 etappes in twee dagen te lopen, zeker als er korte 15 km etappes tussen zitten.
  6. Het hielp ons ook om de wandel weekenden vast te zetten en de overnachtingen vast te boeken. Zo hadden we een stok achter de deur en geen excuses als het weer eens minder was. Opa Wandelpraat zei altijd al tegen Mevrouw Wandelpraat toen ze nog een klein Wandelpraatje was: “De meeste regen valt nog altijd naast je”, en zo is het maar net! Maar het zonnetje maakt het wandelen toch  nog altijd leuker 😉

De vier seizoenen

Ieder seizoen hebben we gelopen en heeft zijn mooie kant. Op alle temperaturen kun je je kleden. Het nadeel van de winter is dat de dagen te kort zijn voor een lange wandeling. Bij Decathlon hebben de Wandelpraatjes wandelbroeken, shirts, fleece truien, wandelsokken en soft-shells gekocht.  Bij de Zwerfkei in Woerden hebben we voor we met het Pieterpad begonnen geïnvesteerd in een paar goede Meindl wandelschoenen waarop inmiddels al de nodige kilometers mee gewandeld zijn.

Tenslotte

We hebben ons Pieterpad beleefd als 8 minivakanties. Alle kosten (denk aan eten, drinken, OV, benzine, overnachtingen) meegerekend hadden de Wandelpraatjes hiervoor royaal op vakantie naar een tropisch oord gekund. Omgerekend kwam het op zo`n 8 euro per kilometer.

Toch hadden we dit alles voor geen geld willen missen en is het een verrijking om op deze manier ons land te doorkruisen. Het smaakt naar meer want eind mei gaan we beginnen met de volgende LAW. Het Grenslandpad! Deze wandeltocht loopt van Sluis Zeeland tot in Thorn Limburg.

We staan te popelen!

“Wandelen is de haast uit je hoofd halen en kijken wat er overblijft”

5 thoughts on “Pieterpad De samenvatting

1. Als je zo terug kijkt, is het wel een hele tocht geweest…dat Pieterpad , en zo vijf jaar ,en vergt zeker een organisatie qua vervoer , maar ik kan aannemen dat jullie nu heel wat wandelervaring rijker zijn , en iets gezien hebben van jullie land…zo denk ik er ook over .
    We kijken altijd neer op ons eigen land , maar dat heeft soms zoveel moois te bieden..ik kijk in ieder geval al uit naar jullie volgende tochten… over het Grenslandpad , wie weet komen we jullie daar ergens tegen ..in de zomer gaan wij ook de grens over steken ..een stukje van de Brabantse wal lopen.van de Wouwse plantage naar de kalmthoutse heide … in ettappes natuurlijk ;-)) Grts Leen

2. Je hebt daar zeker een punt, er is zoveel moois te zien in je eigen land.
    Natuurlijk zijn Oostenrijk of Ierland prachtig maar er is in de lage landen zeker zoveel meer te zien.
    Wie weet zien we elkaar wel tijdens ons Grenslandpad en jullie Brabantse wal. Drinken we samen een pintje afgesproken 😉

3. Ik heb jullie samenvatting met veel plezier gelezen. Met name om het zuidelijke Pieterpad ooit te kunnen lopen (ik heb de topogids inmiddels zo lang dat er alweer een nieuwe versie van verschenen is) ben ik ook lid geworden van Vrienden op de Fiets; helaas heb ik er nog geen gebruik van kunnen maken. Je moet inderdaad na een twee- of driedaagse altijd terug aan die auto op de startplaats geraken. Openbaar vervoer van hier tot de startplaats en weer naar huis zou alweer één of twee extra overnachtingen kosten en is op zich ook niet bepaald goedkoop. Het blijft puzzelen maar op een dag ben ik weg 🙂

• De Vrienden op de Foto is een fijn concept. Voor 19€ een overnachting met ontbijt. Tot nu toe hebben we altijd fijne gastvrije mensen getroffen.
      Maar met het openbaar vervoer was het soms een hele puzzel om ergens te komen.
      Pieter pad was leuk om te lopen, maar er zijn nog zoveel andere mooie wandelroutes. Als ik jou Krijtlandpad foto,s ziet begonnen n dat beentjes al te kriebelen.
      Maar die wandelingen gaan we doen na het Grensland pad.