Treis-Karden aan de Moezel

De Wandelpraatjes waren een maand geleden met kinderen en kleinkinderen een weekendje naar Landal Sonnenberg in Leiwen aan de Moezel. De autorit er naar toe was al een feest met de prachtige uitzichten over de meanderende Moezel.DSC03176

De bladeren begonnen al wat te kleuren en dat bracht Mevrouw Wandelpraat op het idee om snel weer terug te komen naar dit gebied voor een mooie herfstwandeling. Want dat hier goed te wandelen viel hadden we al gauw ontdekt!

Eenmaal thuis werd er gelijk een pension geboekt in Treis-Karden op zo’n 10 kilometer van het bekende Cochem an der Mosel in Rheinland Pfaltz. En op GPSies werden vast mooie wandelingen door de wijngaarden opgezocht.

Zaterdag 14 oktober 2017

En wat een geluk hebben we met het weer als we vanochtend op reis gaan! Stralende zon en rond de 20 graden. Ongekend warm voor half oktober want in Nederland worden alle warmterecords ruimschoots gebroken. Maar op de heenweg blijkt dat we niet de enigen zijn die er op uit trekken en de files dwingen ons tot een – overigens hele mooie – omweg langs de oever van de Rijn

In Treis-Karden aangekomen halen we de sleutel van het appartement “Am Markt” op bij pizzeria Mula aan de overkant, want de eigenaren van het pension zijn zelf ook op vakantie. Onder het appartement bevindt zich een vestiging van “Die Lohner’s“, een bakkerij waar je ’s ochtends lekker kunt ontbijten.

We maken een kort wandelingetje rond het dorp en gaan dan op zoek naar een restaurant. Op Tripadvisor wint Weingut Otto Knaup met afstand maar het is nog geen vijf uur en Otto is nog niet open. Reserveren is wat overdreven zo uitgestorven is het. Groot is onze verbazing dan ook als we een uurtje later terugkeren en er alleen op het terras buiten nog een plekje is. We genieten van een oer-Duitse Schnitzel met plaatselijk wijntje en rekenen lachend de €27,- af die dit feestmaal kost.

Zondag 15 oktober 2017

Na het ontbijt parkeren we de auto in Klotten voor het begin van de wandeling. Het pontje brengt ons naar de overkant waar het steil omhoog gaat, het mistige dal van de Moezel uit. Dan volgt een mooi vlak bospad richting Cochem. DSC03082

DSC03084DSC03100DSC03105DSC03088DSC03107Cochem zelf ligt nog in de dichte mist en alleen de toren van de Reichsburg prikt er heel spookachtig doorheen. We wanen ons in een boek van Harry Potter. Door de wijngaarden dalen we af naar het toeristische centrum voor een welverdiend stuk Kuchen met een lekkere cappuccino. Cochem blijkt erg in trek bij de toerist op leeftijd.DSC03115DSC03127DSC03147

De tweede klim uit het dal besparen we ons. We laten ons met de stoeltjeslift omhoog brengen tot het uitzichtspunt bij het kruis. Vanaf hier daalt het pad geleidelijk weer naar Klotten. We lopen heerlijk in de zon en genieten onderweg van de mooie vergezichten. DSC03161DSC03174

Een poging om rond 16u ergens iets te eten mislukt tenzij we ons tot een Kebab verlagen. Dus gaan we richting huis waar we 3 uur later arriveren.

We hebben enorm genoten van deze – voor ons gevoel – minivakantie.

Track Klotten-Cochem

Track Klotten – Cochem. Klik voor download.

4 thoughts on “Treis-Karden aan de Moezel

1. Heerlijke foto’s van een prachtige streek. Of omgekeerd. Dat jullie ervan genoten hebben, blijkt helemaal uit het verslag. De Moezel is altijd een reisje waard. En dan met zo’n prachtig weer 🙂

2. Wat een mooi wandelgebied ” aan de Moezel ” een beetje verder dan het Eifelgebied,dat is echt genieten hé ..de foto’s zijn weer prachtig !
    Ik wens jullie nog veel plezier in Porto , morgen gaan wij naar Venetië !