Pieterpad Coevorden – Sleen

Om 9 uur zijn de Wandelpraatjes uitgeslapen en genieten van ons zelf gehaalde ontbijt. We pakken ons koffertje weer in en betalen de kamer. De auto zetten we vast bij het station van Coevorden en om 10 uur zijn de Wandelpraatjes alweer op pad. Het eerste deel van de wandeling gaat langs de vestingwerken van Coevorden en we krijgen een mooier deel van de stad te zien dan het centrum van gisteren. Over het vervolg van de wandeling kunnen we redelijk kort zijn. Lange rechte (vaak asfalt) wegen. De dames Bertje en Toos, de grondlegsters van het Pieterpad, heeft het hier duidelijk aan inspiratie ontbroken, of is er hier echt geen bos meer over gebleven?

Een samenvatting van de wandeling van vandaag

Er waait vandaag een stevige zuid-oosten wind bij een strak blauwe lucht. Gelukkig hebben we een groot deel van de wandeling deze wind in de rug. Onderweg maken de Wandelpraatjes een lunchstop  bij  Cafe Boerhoorn in Dalerveen. Hier eten we een heerlijke uitsmijter en zien we vanaf het terras enkele Pieterpadders vanuit Sleen langskomen.

Na de lunch lopen we door enkele esdorpen, kleine gehuchtjes zoals Dalerveen, Holsloot en Den Hool. Meneer en Mevrouw Wandelpraat hadden nog nooit van deze plaatsnamen gehoord! Onze topografie is ook weer bijgewerkt.

Den Hool zelf heeft een beschermd dorpsgezicht met een brink met eiken en paardenkastanjes en monumentale boerderijen van het langsdeeltype. Voor de dagelijkse voorzieningen moeten de inwoners naar de omliggende grotere plaatsen. Er is namelijk geen supermarkt of bakker te vinden. Een kroeg, dat dan weer wel!

Soms lijkt er geen einde te komen aan de lange rechte wegen maar toch bereiken we om 15 uur het dorpje Sleen, na 21 km het eindpunt voor vandaag. Terugkijkend was vandaag de minst fraaie wandeling die we tot nu toe op het Pieterpad gelopen hebben. Benieuwd wat de volgende etappe Sleen-Schoonloo ons gaat brengen!

Sleen in zicht

We zijn nog ruim op tijd voor de bus naar Emmen en kunnen direct overstappen op de trein naar Coevorden. Ook de thuisreis gaat voorspoedig en om 18 uur zijn we weer thuis.

Nog maar 6 etappes en 111 km dan zijn we in Pieterburen!