Mont Royal Moezel

20 maart 2018

Voor de jaarlijkse midweek met de familie is dit jaar Landal Greenparks Mont Royal bij Kröv aan de Moezel gekozen. Een knus en net opgeleverd huisje is voor vijf dagen onze uitvalsbasis in een gebied waar je wandelend alle kanten op kunt.

huisje

We treffen elkaar s`middags aan de lunch bij Zus Wandelpraat.In minder dan twee en een half uur later zijn we al bij het huisje. Vlakbij eigenlijk! Het voorspelt een droge week te worden maar de noord-oosten wind is koud en overdag is de temperatuur maar net boven het vriespunt.

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt staat de eerste opwarmwandeling op het programma. Vanuit het huisje wandelen we tussen de wijngaarden door richting Kröv maar het is nog te vroeg om daar al aan de koffie te gaan. Bijna hebben we spijt want in het ingeslapen Kinheim aangekomen vinden we nergens een geopende Konditorei of cafe. Het gebied is nog in winterrust.

Gelukkig is hotel Pohl wel open en kunnen we daar terecht voor een lunch met Gulashssuppe en een Toast Hawaii. De waard heeft het niet druk en verwacht pas weer  vanaf april aanloop. Aangesterkt vervolgen we de weg aan de andere oever van de Moezel terug richting Wolf.

Over de brug van de B53 komen we weer aan de overkant waar ons de klim terug naar het huisje wacht. Om 16:30 en 17 km verder zijn we weer op het park. De wandeling was veelal verhard, de stukken tussen de wijngaarden waren mooi.  Voor morgen zoeken we een ander soort wandeling.

Track 180320

De track van vandaag. Klik op de afbeelding voor download

21 maart 2017

Vandaag gaan we de wandeling van Traben-Trarbach naar Bernkastel maken. Met 450m klimmen en dalen over 10km een behoorlijke kluif. Via een ander pad weer terug, en nóg een keer de berg over kan ook,  maar voor de zekerheid zorgen we dat er een auto klaarstaat in Bernkastel. Het weer is geweldig met bijna 8 graden en veel zon. Het wegbrengen van de auto kost wat tijd waardoor we pas even na twaalf op pad zijn. We beginnen meteen met een klim het dal van de Moezel uit. Eenmaal boven volgt een prachtig vlak bospad.

Vanaf Haus Wildstein, een hersteloord voor de minder mobiele medemens, volgt de tweede klim naar 450m waar ons pad de nieuw aangelegd B50 kruist en we noodgedwongen het wildwissel moeten gebruiken.  Wat inmiddels al een wildernis is met struiken en bramen waar we met regelmaat in blijven hangen met onze kleren.

Het is inmiddels 15 uur en we hebben lekkere trek gekregen. Als we Bernkastel inlopen zien we Konditorei Michel en doen ons te goed aan koffie en de  heerlijke gebakjes. We lopen nog een stukje door de oude binnenstad en vergapen ons aan de mooie vakwerkhuizen. We doen nog wat inkopen voor het avondeten en zijn om 17:00 weer in het huisje op Mont Royal. Het was een mooie wandeltocht, zwaar door de hoogtemeters maar een dag met een gouden randje.

De wandeling van vandaag. Klik op afbeelding voor download.

22 maart 2018

Het weer laat ons vandaag in de steek. Als we de gordijnen open doen ligt er al een paar cm sneeuw. Dat komt niet slecht uit want na gisteren zijn we wel toe aan een rustdag! In de middag rijden we naar Traben-Trarbach voor een bezoekje aan alweer een Konditorei en de supermarkt.

23 maart 2018

Het zit er helaas weer op. Om 10:30 moeten we het huisje weer uit zijn. We nemen afscheid van de familie en twijfelen of we zelf nog een een stad zullen bezoeken. Keulen lijkt een goed idee maar het gedoe met milieustickers schrikt ons af. Dus gaan ook wij richting huis. Rijdend door België krijgt mevrouw Wandelpraat de ingeving om een pannenkoek te gaan eten bij Charme de Wibrin in het plaatsje Wibrin (Belgisch Luxemburg).  Wel een slordige 50km om maar beslist de moeite waard! Mevrouw Wandelpraat volgt de Vlaamse eigenaren van deze Crêperie annex Bed & Breakfast op Instagram en had beloofd eens op bezoek te komen. En als je dan zó dicht bij bent…

collage Wibrin

9 thoughts on “Mont Royal Moezel

1. Mooi uitje naar de Moezelstreek, zo te zien. In Bernkastel was ik enkele jaren geleden met de fiets! En die pannenkoek ziet er ook lekker uit. Ik ga straks met Annette nog eens dat ommetje doen in Averbode, dat we samen gelopen zijn. Groetjes!

2. leuk verslag en mooie foto’s weer! en wat handig die te downloaden afbeeldingen van de wandelingen, ik ga ze zeker opslaan want je weet maar nooit!