Grenslandpad Tolplein – ’s Gravenpolder

Op hun wandelavonturen hebben de Wandelpraatjes overnacht in hotels, B&B en bij particulieren via Vrienden op de fiets. Voor de etappe van het Grenslandpad dit weekeinde konden we geen geschikte slaapplaats vinden en daarom: tijd voor iets nieuws! Op de route vinden we een veelvoud aan mini campings maar het ontbreekt nog aan een trekkerstentje dus op naar Decathlon. De Arpenaz 3 XL wordt de komende twee nachten ons onderkomen.

De Arpenaz 3 (XL is wat overdreven)

We kiezen camping ’t Kwedammertje in Kwadendamme dicht bij het eindpunt van etappe 4 van Tolplein tot ’s Gravenpolder door de Zak van Zuid-Beveland die voor zaterdag op de planning staat.
We rijden rechtstreeks door de vrijdagavond spits van het werk naar de camping waar we om 18:00 aankomen. Er staan toch al zo’n 14 caravans en we kiezen een ruime XL plek tussen een Kip en een Adria.

Het is een echte boerderijcamping. In het Proatuus, op zijn Zeeuws zonder de “h”,  worden we verwelkomd door een lammetje dat door de boerin wordt grootgebracht met de fles. Het beestje wordt helemaal blij als het onze gastvrouw ziet en denkt de fles te krijgen.

De tent staat binnen 15 min overeind, zelfs zonder handleiding, die we pas vinden als we al klaar zijn. We hebben werkelijk aan alles gedacht maar als mijnheer Wandelpraat wil gaan douchen blijken de handdoeken nog thuis te liggen. Om 22u liggen we in het tentje op het luchtbed onder ons eigen dekbed. Een nieuwe ervaring!

Zaterdag 11/6

Het slaapt prima in ons tentje. Op de momenten dat we even wakker zijn horen we het tikken van de regen op het tentdoek. Dat was niet voorspeld!
Dankzij de grondige voorbereiding door mijnheer Wandelpraat weten we dat in de kleinere Zeeuwse plaatsen de busdiensten opgeheven zijn. Dit is opgelost met de haltetaxi die je minstens 1,5 uur vooraf telefonisch moet reserveren. Ook moet je in het bezit zijn van een Zeeland Haltetaxi pasje. Dus bestellen we de bus van 10:27 naar het begin van de wandeling, het Tolplein bij ’s Heerenhoek. Voordat de bus komt doen we nog wat boodschappen bij de plaatselijke supermarkt in Kwadendamme en moeten nu nog drie kwartier wachten.  Gelukkig staat er een bushokje zodat we droog zitten. Op het moment dat we de bus zo’n beetje verwachten gaat de telefoon. Een bandje spreekt ons toe dat de Haltetaxi over 5 minuten arriveert. Wat een service!
Inderdaad verschijnt na 5 minuten om de hoek een taxi, en geen (mini)bus zoals we hadden verwacht die ons na een kort ritje bij het Tolplein afzet.
De regen is inmiddels overgegaan in miezer, niet hard genoeg voor de poncho’s en op buienradar zien we dat dit de komende uren niet gaat veranderen. P1110037
IMG_20160611_111237Na anderhalve kilometer volgt het pad de Paardengatse watergang ten zuiden van ’s Heerenhoek. Na wat geglibber door de Zeeuwse klei begint het kniehoge natte gras en zijn broeken en schoenen in no-time doorweekt. En dat met nog 20km voor de boeg.

Gelukkig regent het steeds minder hard en drogen de broeken weer snel, iets wat we van de sokken niet kunnen zeggen. Bij een tweede graspad nemen we de verharde omweg die bij nader inzien verplicht is in verband met het broedseizoen.

Via de Oudekamersedijk, waar jaarlijks op de eerste zaterdag van de lente linden geplant worden voor overleden kinderen met een stofwisselingsziekte, bereiken we de schaapskooi en zien dat die pas over een kwartier open gaat. De teleurstelling verbijtend lopen we drie kwartier door naar Nisse waar de volgende eet gelegenheid is. En het is het wachten waard! We zijn beland bij Jikkemiene, een bakkerij en werkvoorziening voor cliënten van Gors met een geestelijke handicap. We worden geholpen door Annelien die maar wat graag met ons op de foto wil.

P1110054Om de foto nóg echter te maken wordt er zelfs een zelf gebakken appeltaart bij gehaald. De broodjes, soep, cappuccino en smoothie smaken heerlijk en eindelijk kunnen de Wandelpraatjes hun natte sokken wisselen. Het is inmiddels bijna helemaal droog geworden en dat kijkt meteen een stuk mooier.

P1110068Tegen 5 uur en na 20 km zijn we weer op de camping. We houden een korte pauze en doen in Goes inkopen voor het avondeten en nemen meteen twee handdoeken mee van Blokker. Om 22:30 liggen we weer op het luchtbed.

Track etappe4 grenslandpad

De track van vandaag. Klik voor download

Zondag 12/6

Als we wakker worden is het nog droog maar de voorspellingen zijn niet best. Regen en onweer zijn onderweg. De tent kunnen we nog mooi droog afbreken, wat nog sneller gaat dan het opzetten, en als we aan het ontbijt zitten begint het al te stippelen.Eenmaal in de auto is het besluit snel genomen om weer richting huis te gaan.  Binnenkort pakken we de draad bij ’s Gravenpolder weer op.

15 thoughts on “Grenslandpad Tolplein – ’s Gravenpolder

1. Dat is nu een volledige nieuwe ervaring met het wandelen ,overnachten in een tent , daar hebben wij ook al zitten aan denken voor in noodgeval een tentje te kopen ..en lekker geslapen ?
    Leuke tent hoor..Xl vind ik persoonlijk niet zo overdreven, je moet toch plaats hebben …wie weet waar brengt de tent jullie overal naar toe ?
    Met het wandelen worden we steeds vindingrijker , goed dat er voor alles een oplossing bestaat zoals bij jullie…zo’n halte-taxi , dat bestaat hier niet eens (misschien iets anders )

Spijtig van het weer natuurlijk , hier was het net zo een miezerig weertje , maar de omgeving was wel mooi ..vooral die foto met die bomendreef vond ik heel mooi !
    Terug een stukje verder op het Grenslandpad ! Grts Leen !

2. Het slapen in de tent is goed gegaan.. en nadeel was dat het zo gauw het buiten licht werd het ook licht in de tent was. Hierdoor waren we vroeg wakker. Maar we maken vast nog wel eens een keer gebruik van het tentje.
    Het was niet zo,n hele fotogenieke etappe, en door de regen ziet het er allemaal wat grauwer uit. Maar desondanks hebben we heel fijn gewandeld.
    En daar gaat het om toch?

3. Bij deze nomineer ik je voor de Liebster award .., voor verdere informatie over de Liebster award , zou ik je een email moeten sturen , kun je me contacteren via bericht of contact ? Grts Leen

4. Pingback: De Liebster award. – On the road

5. Leuk Berlijn !
    Geniet daar maar eerst van , het is een mooie stad ..drie jaar geleden zijn we Berlijn ook gaan bezoeken , met de fiets door Berlijn …een aanrader ! Grts Leen !