LAW 11-9 Nispen – Moeren

De Wandelpraatjes worden oud. Nu is dat op zich prima nieuws, we worden tenslotte allemaal graag oud. Maar vandaag sluiten de Wandelpraatjes zich aan bij de grote schare oudere, al dan niet gemotoriseerde, fietsers! Mevrouw Wandelpraat stelde al voorzichtig voor of we niet eens naar zo’n Twinny Load moesten kijken.

De Wandelpraatjes houden deze prachtige zwam op een parelamaniet

Maar vrees niet, er komt geen “Fietspraat” blog hoor… Onze fietscapriolen staan geheel in het teken van een wandeletappe van het Grenslandpad. We hebben met wat kunst en vliegwerk twee half gedemonteerde fietsen in de auto weten te krijgen. Deze laten we achter in Moeren, het eindpunt van de wandeltocht. Dan rijden we naar Nispen, het beginpunt en laten daar de auto achter waar we dan op het eind naar toe fietsen. Snapt u het nog? Wij moesten anders erg diep nadenken over deze logistieke operatie.

10:15 zitten we in de auto. De fietsen heeft Mijnheer Wandelpraat de avond ervoor al ingeladen. De fietsen worden in Moeren geparkeerd bij Café In den Anker en we vervolgen onze weg naar Nispen. De auto parkeren we bij Voetbalvereniging “De Wallen” en om 12:00 uur gaan we dan eindelijk op pad.

De wandeling vandaag is 18 km en dat is weer even geleden dat we zo’n afstand liepen. Maar we hebben de afstanden over de afgelopen weken langzaam opgebouwd en de voet van Mevrouw Wandelpraat houdt zich goed.

De eerste helft van de route loopt over asfalt, niet al te spannend dus. En als we heel eerlijk zijn wordt het pas écht mooi na de Angorahoeve aan de Oud Buisse Heide. We passeren de strontpaal van Klaveren Vrouwke, de bijnaam van Geert Schrauwen, een smokkelaar en kei in vermommingen die er in 1916 op 37-jarige leeftijd werd doodgeschoten door de grenswachten. Je zou haast denken dat ze hier nog ergens in de rondlopen door alle schoten die door de bossen echoën. Gelukkig weten we dat dit van het oefenterrein de Rucphense Heide afkomstig moet zijn.

Tijdens onze vakantie in Frankrijk zagen we enkele wespspinnen die, zoals de naam al zegt, door hun geel zwarte kleuren op wespen lijken. Het zijn redelijk forse spinnen met een lijf van 1,5 cm. In Nederland hadden we ze nooit eerder gezien maar op deze wandeling hangen er 4 laag in de bramenstruiken waarvan de gefotografeerde een heerlijke prooi te pakken heeft.

We pauzeren in het theekoepeltje van Henriette Roland-Holst met een mooi uitzicht over de paars bloeiende Oude Buisse Heide.

Na deze wandeling is de Zundertse Trappist en bordje kaas en worst wel verdiend, maar we moeten dan nog 14 km fietsen! Deze gaat voor een groot deel via de weg die we ook liepen.

Mevrouw Wandelpraat is er nog niet zo zeker van of dit wel zo’n goed idee is (maar achteraf viel het reuze mee!)

Vandaag is het Mevrouw Fietspraat

De track van vandaag. Klik voor download

5 thoughts on “LAW 11-9 Nispen – Moeren

1. Dat fietsen is wel een goede oplossing voor van punt naar punt te geraken..de afstand met de fiets gaat nadien veel vlugger met de fiets.
    Het was in ieder geval de moeite zo te zien..en het is dan bijzonder leuk als het weer dan mee zit.
    Mooie foto van die spin,nog nooit eerder gezien !

• Ja die fietsendrager gaat er toch maar komen… want net wat je zeg: het OV is ook niet altijd alles en dan is het ket de fiets een prima alternatief en nog goedkoper ook 😉 en hebben we ook weer eens wat extra calorieën verbruikt.
      Die spin hebben we aflopen vakantie in Frankrijk gezien. Maar nu dus ook voor het eerst hier in Nederland.
      Het zijn prachtige spinnen, een supermooi web maken ze met een zigzag erin. We hebben echt een tijdje staan kijken hoe hij zich tegoed deed aan een sprinkhaan.

2. Proficiat met die 18 km! Het gaat weer de goeie kant op 😉 Dat fietsidee is vooral goed als er een flinke knik in het wandelparcours zit (zoals bij jullie); die kan je dan lekker afsnijden zodat je niet de volle afstand moet fietsen. In de Ardennen is dat natuurlijk andere koek en moet je uit goed fietshout gesneden zijn 😉 Daar wacht ik dan toch liever op die éne bus, 2 uur later. En probeer intussen een lift vast te krijgen, wat tot nu toe altijd gelukt is.

• Ja, zo fijn om weer een beetje afstand te kunnen lopen! Voelde echt zo fijn. Dat fietsen was ook een goed idee van ons 😉
      We gaan alleen een fietsendrager kopen want anders ben je elk keer zoveel tijd kwijt aan (de)monteren . Ben eigenlijk helemaal niet zo`n fietser maar dit was prima te doen!
      14 km peddelen op de pedalen was goed te doen voor deez damesbillen hahaha.
      Fietsen in de Ardennen zie ik me zeker niet doen, bewondering voor al deze mountainbikers en renfietsers.
      Ik zou jou ook meenemen voor een lift hoor…