Grenslandpad Rilland – Bergen op Zoom

Het is vanochtend nog bewolkt als we uit het tentje komen. Net zo snel als het opgezet is, is het ook weer afgebroken. Een beetje nat nog van de ochtenddauw maar dat droogt thuis wel. We ontbijten de meegebrachte muesli bollen en rijden dan naar het station van Bergen op Zoom voor de treinreis van maar liefst 9 minuten naar Rilland-Bath. En hier doen we wandelend straks de hele dag over… We lopen de 2,5 km terug naar de Oosterschelde, het punt waar we gisteren van het Grenslandpad afweken richting station, en vervolgen vanaf hier de route.

De atalanta vlinders doen zich te goed aan de vlinderstruik. Close up met mijnheer Wandelpraat’s nieuwe fotocamera (maar daarover later meer)

Het (te) lange buitendijkse pad langs de Oosterschelde

Het zijn lange rechte stukken langs de dijk en om eerlijk te zijn een tikkeltje saai, maar het weer is prachtig en het uitzicht ook. Wel is er iets vreemds aan de hand met de tracker. De benen voelen alsof ze al 10 km hebben gelopen maar de tracker geeft pas 5 km aan.

IMG_20160724_125432Bij wat eens het getijdenhaventje Rattekaai was lunchen we aan de picknick bank.
Dit haventje is in 1856 ontstaan na het bedijken van de naburige Eerste Bathpolder en vooral in de periode tussen 1850 en 1950 gebruikt om suikerbieten over water naar de fabriek te vervoeren. Aan beide zijden van het plateau zijn nog de restanten te zien.

Nu volgt een wat minder fraai stuk. Om het Schelde-Rijnkanaal te passeren moeten we over de brug waar ook trein en snelweg de oversteek maken. Het warme weer zorgt voor veel algengroei in het kanaal.

DSC00146Daarna krijgen we een kasseien weg waar geen einde aan lijkt te komen. Het enige hoogtepunt is dat we hier Zeeland achter ons laten en Brabant zijn binnengewandeld.

collageZeelandBrabant Door het warme weer zijn de Wandelpraatjes bijna door de 2,5 liter water heen. Gelukkig komen we weer in de bebouwde kom en mogen we bij een vriendelijke inwoner aan de Caterspolder in Woensdrecht onze flesjes bijvullen. Het wordt een gedwongen pauze want de beste man is blijkbaar toe aan praatje met het onverwachte bezoek. Na een kwartier verontschuldigen we ons (“Het is nog een eindje naar Bergen op Zoom”) en vervolgen onze weg. We lopen nu langs het Markiezaatsmeer.

Nu weten we zeker dat we weer in Brabant zijn!

Ook deze Belgische Blauwe neemt een verkoelend bad

Oorspronkelijk het meest oostelijke deel van de Oosterschelde maar na de aanleg van de 10 km lange Oesterdam en de Markiezaatskade een (bijna) zoetwater gebied zonder getijden en is een beschermd natuurgebied. De contouren van Bergen op Zoom tekenen zich al af. Op de markt hebben we om 18u restaurant “De Moor” besproken voor een welverdiende beloning na een prachtig wandelweekeinde.

Track Rilland - Bergen op Zoom

De track van vandaag. Klik op het plaatje voor download

13 thoughts on “Grenslandpad Rilland – Bergen op Zoom

1. Leuk om te volgen en te zien hoe een landschap zo veranderen kan , en was er nu iets aan de hand met de Gps tracker ?
    Die foto was mooi van die Belgische blauwe en van de vlinder ..de nieuwe camera behaalt mooie resultaten… dat samen een mooi verslagje geeft !

Het mooiste vind ik na de wandeltocht , als je nadien iets eet of drinkt ..dan heb je het verdiend !

2. @Leen: Met de tracker bleek niks aan de hand! Het was het gevoel. Waar we zaterdag nog 24 km fluitend liepen kwamen we zondag maar moeizaam vooruit. We geven het warme weer maar de schuld… Met de nieuwe Sony DSC HX60V zijn we erg blij. Een pocket camera met de allures van een grote spiegelreflex. Ik zal daar nog eens een blogje aan wijden

3. Wauw , dat is wel goed ..dat neemt niet zoveel ruimte in beslag dan zo’n grote , dat zou ik ook nog overwegen !
    Zo een groot ding altijd meenemen op de wandelingen vind ik nogal omslachtig en soms onhandig!

• Ja het was een fijne wandeling.. we hadden ook wel erg lekker weer en een zonnetje op zondag en dat maakt de wandeling gelijk een stuk mooier. We zijn nu bezig om de wandelingen voor onze rondreis door Italië voor te bereiden, kom af en toe maar eens eens kijken op Wandelpraat.Vanaf 20 augustus zijn we 2 weken op pad om de Mille Miglia te rijden door Bella Italia.

• Het is leuk om zo langs de grensstreek te wandelen.. De volgende etappe gaat weer een stukje België in..
      Tot een volgend keer en succes met je camino.. ik lees graag je verslagen over jullie tocht.

4. Saaie tocht, mooie foto’s 🙂 Zo gaat dat; het stuk vanaf Woensdrecht is mij min of meer bekend van het SP Brabantse Wal; dat is alleszins nog best leuk. Die camera-tip kan nog van pas komen, mocht de mijne de geest geven. Veel plezier in Italië en zoals elders gezegd: probeer onderweg Lucca mee te pikken; je zal er geen spijt van hebben.

• We hebben diverse steden op het oog, waaronder ook Lucca.
      Zo ook Rome, Siena en Florence. Ik kijk er enorm naar uit. En we hebben er ook enkele wandelingen gepland, waar de laatste misschien wel de leukste is. Dat is Cinque Terre.